ΚΕΝΤΡΙΚΗ arrow Δημοσιευμένα άρθρα arrow Το ασφαλιστικό με αριθμούς, πολιτικές και αλήθειες.(3ο μέρος)
Το ασφαλιστικό με αριθμούς, πολιτικές και αλήθειες.(3ο μέρος) Εκτύπωση
Η Κυβέρνηση εκτός από την μετατροπή του ασφαλιστικού σε δημοσιονομικό, με την περικοπή των 2,5 δις ευρώ, δίνει την εντύπωση ότι το αντιμετωπίζει απλά ως ένα προαπαιτούμενο, που πρέπει να κλείσει άρον – άρον για να προχωρήσει η αξιολόγηση η οποία (αφού οδηγήσει σε νέα δημοσιονομικά μέτρα) με τη σειρά της είναι προϋπόθεση για να ανοίξει η συζήτηση διευθέτησης του δημόσιου χρέους.
Όμως δεν είναι το ζητούμενο απλά και μόνο να ψηφιστεί ένα ασφαλιστικό που θα καλύπτει το δημοσιονομικό, αλλά πως θα δομηθεί ένα βιώσιμο σύστημα χωρίς αδικίες.
Δυστυχώς με το σχέδιο που κατατέθηκε, δεν εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα και η δικαιοσύνη αφού γίνεται μετακύλιση των επιβαρύνσεων από το ένα στρώμα στο άλλο, πάντα μέσα στο πλαίσιο των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.
Ας δούμε όμως αναλυτικά τι προβλέπεται σε ορισμένες περιπτώσεις:
-Μεγάλη αύξηση εισφορών για αγρότες
Η αξία των εισφορών για τους αγρότες θα είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Θα φθάσει στον τριπλασιασμό των σημερινών. Είναι εξοντωτικό μέτρο για τους Έλληνες αγρότες, ενώ δημιουργεί και κίνητρο εισφοροδιαφυγής.
Σύμφωνα με το σχέδιο,  το ύψος του ποσοστού υπολογισμού ασφαλίστρου κλάδου σύνταξης, αυξάνεται σταδιακά από το 7% σήμερα, στο 20% το 2019 και συνδέεται με το εισόδημα με ελάχιστο εισόδημα τα 468 ευρώ.
Στην καλύτερη για τους αγρότες περίπτωση οι εισφορές από 1/7/2016 και εντός 3ετίας θα είναι τουλάχιστον διπλάσιες από τις σημερινές για την χαμηλή κατηγορία και τριπλάσιες για τις μεγαλύτερες κατηγορίες
-Σύνδεση εισφοράς με εισόδημα για ελεύθερους επαγγελματίες.
Για όσους επαγγελματίες δηλώνουν χαμηλό εισόδημα προβλέπονται μικρότερες εισφορές (και πολύ μικρότερες συντάξεις). Αυτό όμως ενισχύει την φοροδιαφυγή.
Για όσους επαγγελματίες όμως δηλώνουν εισόδημα πάνω από 12.000 ετησίως προκύπτει πολύ μεγαλύτερη επιβάρυνση.
Παράδειγμα 1ο: ένας επαγγελματίας με εισόδημα προ φόρου (μικτά) 30.000 ευρώ ετησίως, σήμερα πληρώνει για σύνταξη και περίθαλψη 350 ευρώ το μήνα στον ΟΑΕΕ,. Με  το νέο σχέδιο θα πληρώνει 675 ευρώ το μήνα.  Αύξηση 92%.
Παράδειγμα 2ο : Ένας  δικηγόρος με συμπληρωμένη 5ετία στο επάγγελμα και ετήσιο  εισόδημα 20.000 ευρώ πλήρωσε ετήσιες εισφορές στο Ταμείο Νομικών 3.200  ευρώ. Τώρα θα πληρώνει 7.000  ευρώ.
-Αύξηση Εισφορών Επικουρικών
Προβλέπεται αύξηση εισφορών κατά 1,5%.
Από αυτό το 1% θα καταβάλλει ο εργοδότης και 0,5% ο εργαζόμενος.
Είναι αρνητικό μέτρο, αντικίνητρο για μια χώρα που θέλει να προσελκύσει επενδύσεις και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.
-Κατάργηση ΕΚΑΣ
Η κατάργηση του ΕΚΑΣ για το 20% των δικαιούχων εντός του 2016, οδηγεί σε σημαντικές απώλειες για 100.000 συνταξιούχους.
Η κατάσταση θα γίνει πολύ χειρότερη με την πλήρη κατάργηση του ΕΚΑΣ μέχρι το 2019. Πρόκειται συνολικά για 400.000 περίπου χαμηλοσυνταξιούχους οι οποίοι θα έχουν μια μείωση 30%  κατά μέσο όρο στο εισόδημά τους από τα 600 ευρώ κατά μέσο όρο που παίρνουν σήμερα στα 420 ευρώ.
Επισημαίνεται ότι μεταξύ αυτών είναι και συνταξιούχοι που έχουν πολλά χρόνια ασφάλισης, ακόμη και άνω των 30, όπως συμβαίνει με τους συνταξιούχους του πρώην ΤΣΑ, για τους οποίους υπήρχαν ιδιαίτερα χαμηλές συντάξεις πριν την σύσταση του ΟΑΕΕ.
Η υπόσχεση ότι θα θεσπιστεί άλλο επίδομα είναι απλώς προπαγάνδα, γιατί τα χρήματα μεταφέρονται στο ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα όπως συμφωνήθηκε στο 3ο μνημόνιο, που αφορά τους ακραία φτωχούς και όχι τους μικροσυνταξιούχους.
-Για τους ανάπηρους.
Η πρόταση Κατρούγκαλου, αδικεί τα άτομα με αναπηρία σε μια σειρά από προβλέψεις:
α) προβλέπεται ότι αν δεν έχουν συμπληρωθεί 7,5 χρόνια ασφάλισης, δεν υπάρχει δικαίωμα σύνταξης λόγω αναπηρίας με ατύχημα εκτός εργασίας
β) αν το παιδί καταστεί ανάπηρο πάνω από τα 25 του χρόνια, δεν δικαιούται τη σύνταξη του θανόντος γονέως.
Το σχέδιο νόμου με πολλές διατάξεις μειώνει τα δικαιώματα των ΑμεΑ σε μια σειρά από περιπτώσεις και τα περιορίζει μόνο για αναπηρίες πάνω από 80%.
-Μείωση Οικογενειακών Επιδομάτων.
Τα οικογενειακά επιδόματα που χορηγούν τα ταμεία στους συνταξιούχους με προστατευμένα μέλη μειώνονται δραματικά. Για παράδειγμα στο ΙΚΑ, από 300 ευρώ το ανώτερο για 3 παιδιά, μειώνεται στα 140 ευρώ περίπου.
-Αύξηση ποσών για αναγνώριση πλασματικών ετών.
Τα νέα  ποσά καθιστούν την αναγνώριση των πλασματικών ετών (Στρατός κλπ) πολύ πιο δύσκολη.
Ενώ με τον Ν. 3863 προβλέπεται το ποσό των 2010 ευρώ κατά έτος, με την νέα ρύθμιση και για εργαζόμενο με μηνιαίες μικτές αποδοχές 1800 ευρώ, το κόστος εξαγοράς θα είναι 3.000 ευρώ για κάθε έτος.
-Ενοποίηση Ταμείων
Προβλέπεται ενοποίηση όλων των Ταμείων Κύριας σύνταξης σε 1 Ταμείο.
Πρόκειται για ένα υδροκέφαλο οργανισμό με μεγάλα νέα λειτουργικά προβλήματα που θα δημιουργηθούν , ενώ δεν έχει καμιά ασφαλιστική λογική η υπαγωγή μισθωτών , ελεύθερων επαγγελματιών και αγροτών σε ένα ταμείο, όπου το μεγάλο βάρος θα κληθούν να σηκώσουν οι μισθωτοί.
Το επιχείρημα της εξοικονόμησης πόρων είναι ψεύτικο αφού υποστηρίζουν ότι θα εξοικονομηθούν 500 εκατ. ευρώ από τα λειτουργικά, τη στιγμή που τα συνολικά λειτουργικά όλων των ταμείων σήμερα είναι 346 εκατ. ευρώ.
Από την παράθεση των παραπάνω, γίνεται φανερό ότι δεν έχουμε να κάνουμε με μια μεταρρύθμιση που έχει λογική και στόχευση, αλλά με μέτρα δημοσιονομικής λύσης, που όμως δεν διασφαλίζεται από πουθενά ότι μπορούν να πετύχουν τον εισπρακτικό τους ρόλο.
Μια ασφαλιστική μεταρρύθμιση, για να είναι βιώσιμη πρέπει να στηρίζεται
Α) στην πραγματική οικονομία, με ρεαλιστική εκτίμηση της εξέλιξης της
Β) στη δίκαιη αντιμετώπιση όλων των στρωμάτων και των κοινωνικών ομάδων.
Γι’ αυτό ζητούμε την απόσυρση του σχεδίου της Κυβέρνησης και την επεξεργασία ενός νέου, με βάση τα παραπάνω.
Στο επόμενο μέρος θα διατυπώσουμε τις δικές μας προτάσεις.

 
< Προηγ.   Επόμ. >

Φωτογραφικό Υλικό

Εκλογές 2015
Υπουργική θητεία
Facebook»

Φυλλάδιο