ΚΕΝΤΡΙΚΗ arrow Δελτία τύπου arrow Εθνική στρατηγική και αλλαγή πολιτικής και στην παιδεία.
Εθνική στρατηγική και αλλαγή πολιτικής και στην παιδεία. Εκτύπωση
Στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του ν/σ του Υπουργείου Παιδείας, τοποθετήθηκε ο Βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑ.ΣΟ.Κ-Κίνημα Αλλαγής, κ.Βασίλης Κεγκέρογλου.


Ολόκληρη η τοποθέτηση του κ.Κεγκέρογλου έχει ως εξής:

Τα ελληνικά πανεπιστήμια, παρά την κατασυκοφάντηση και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, διαχρονικά, επιτελούν το έργο τους, χάριν, όμως, στις φιλότιμες προσπάθειες της πλειοψηφίας των πανεπιστημιακών, των ερευνητών των εργαζόμενων και των φοιτητών.

Δεν είναι ουραγοί με ασήμαντες επιδόσεις, όπως κάποιοι ισχυρίζονται. Πολλά, μάλιστα, πανεπιστημιακά ιδρύματα επιτυγχάνουν υψηλές κατατάξεις, παράγουν έρευνα και είναι συνδεδεμένα με διεθνή ερευνητικά και πανεπιστημιακά κέντρα.

Όμως, αυτά δεν αρκούν και υπολείπονται, τόσο των δυνατοτήτων των πανεπιστημίων, όσο και των σύγχρονων αναγκών. Οι σύγχρονες κοινωνίες βιώνουν την όξυνση των ανισοτήτων και κατακλύζονται από πολυσύνθετα και πρωτόγνωρα προβλήματα. Οι εξελίξεις στην επιστήμη, την έρευνα και την οικονομία είναι ραγδαίες, σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο. Τα πανεπιστήμιά μας μπορούν να ανταποκριθούν στις εξελίξεις και στις ανάγκες, αν απαλλαγούμε από παθογένειες, φέουδα και συμφέροντα που τα κρατούν καθηλωμένα.

Γι’ αυτό, χρειάζεται μια άλλη στρατηγική και πολιτική για τη χώρα και πρωτίστως για την παιδεία. Μια ολιστική και μακρόπνοη μεταρρύθμιση, ανθεκτική στο χρόνο και την αφομοίωση, με την εισαγωγή της εκπαίδευσης στην Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση. Μια μεταρρύθμιση με όραμα και προοπτική, που δεν μπορεί να σχεδιαστεί -και πολύ περισσότερο- να υλοποιηθεί από μια στενή ομάδα συνεργατών. Προϋποθέτει ουσιαστική διαβούλευση και επίτευξη ευρύτερων, όχι μόνο στο πολιτικό επίπεδο, αλλά κυρίως στην πανεπιστημιακή κοινότητα και την ίδια την κοινωνία.

Η Κυβέρνηση, όμως, αντί της συνεννόησης και της συναίνεσης, με αυτό το νομοσχέδιο προχωρεί από την πρώτη στιγμή μονομερώς. Και με αυτό το νομοθέτημα πέτυχε να έχει όλους τους άλλους απέναντι.

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων, δεκαεννιά σύγκλητοι καθηγητών, δεκάδες τμήματα, η ΠΟΣΔΕΠ, ομοσπονδίες, σύλλογοι εργαζομένων και ερευνητών αντιτίθενται σφόδρα στις επιδιώξεις σας για τα ελληνικά πανεπιστήμια. Δεν είναι συντεχνιακό το θέμα, ούτε η αντίδρασή τους. Πρώτη φορά μετά από χρόνια απεργούν οι πανεπιστημιακοί καθηγητές.

Ενισχύετε τον συγκεντρωτισμό και περιορίζετε τη συλλογική και δημοκρατική λειτουργία, στοιχεία αναγκαία για την αποτελεσματική και χρηστή διοίκηση. Πρόκειται για βαθιά συντηρητική στροφή που πλήττει το αυτοδιοίκητο και θέτει ένα ασφυκτικό κανονιστικό πλαίσιο. Επαναφέρετε ένα κακέκτυπο συμβουλίων διοίκησης τα οποία είναι της απολύτου επιρροής του πρύτανη και τα οποία αντί να λειτουργούν θεσμικά με ελευθερία και αυτονομία, ως αντίβαρα του πρύτανη, ουσιαστικά ταυτίζονται μαζί του υπονομεύοντας τη διαφάνεια. Η διοίκηση των ΕΛΚΕ ήταν εκλεγμένη. Τώρα τη ορίζει πρύτανης. Θέλετε πρύτανη με εξουσίες, αλλά όχι με ευθύνες και λογοδοσία.

Το ελληνικό πανεπιστήμιο χρειάζεται ένα νέο ξεκίνημα, αλλαγή της φιλοσοφίας και ένα λιτό λειτουργικό πλαίσιο διοίκησης, εποπτείας και οικονομικής διαχείρισης, αλλά και ένα άρτιο ακαδημαϊκό πλαίσιο. Το νομοσχέδιό σας δεν πληροί αυτές τις προϋποθέσεις. Δεν είναι μεταρρύθμιση. Δεν είναι πλαίσιο. Είναι ένα ασφυκτικό πλέγμα με αποσπασματικές ρυθμίσεις που, όπως είπα, πλήττουν το αυτοδιοίκητο και δεν μπορούν να δώσουν προοπτική.

Έχει τα χαρακτηριστικά όλων των κακέκτυπων μεταρρυθμίσεων που επιχειρεί η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Δεν μπορώ να μιλήσω για όλα τα άρθρα του νομοσχεδίου, πολλά από τα οποία είναι σκοπιμότητες και διευθετήσεις και άλλα είναι ανεπαρκή, όμως θα πρέπει να μιλήσω για το άρθρο 64 που αφορά τα περιφερειακά πανεπιστήμια.

Η ρύθμιση που προβλέπει ότι όχι δεκατρείς εβδομάδες, αλλά τριάντα έξι ώρες αποκλειστικά είναι το πλαίσιο της διδασκαλίας, που σημαίνει ότι αντί στις δεκατρείς εβδομάδες ένας καθηγητής από αυτούς τους λεγόμενους επισκέπτες, μπορεί να κάνει το μάθημα σε τρεις-τέσσερις εβδομάδες και να φεύγει. Δεν τον υποχρεώνει κανείς. Είναι ρύθμιση καταστροφική για τα περιφερειακά πανεπιστήμια. Παρακαλώ να προστεθεί δίπλα στις τριάντα έξι 36 ώρες το «σε δεκατρείς εβδομάδες», όπως είναι το πρόγραμμα.

Στα τετρακόσια εξήντα τέσσερα άρθρα του νομοσχεδίου δεν βρήκα ούτε μία λέξη που να αναφέρεται σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με αξιοποίηση πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης για κατασκευή νέων εστιών, για στήριξη των αδυνάμων φοιτητών, για ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη φοιτητική μέριμνα ευρύτερα. Αντίθετα, είδαμε και τη λέσχη του ΕΚΠΑ να την κλείνετε.

Με την υποτιθέμενη αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης, το θυμίζω αυτό, η Νέα Δημοκρατία εξαφάνισε την τεχνική εκπαίδευση από το δευτεροβάθμιο επίπεδο. Βέβαια προηγουμένως την είχε εξαφανίσει ο ΣΥΡΙΖΑ από την τριτοβάθμια.
Άλλο ένα ζήτημα που μαζί πορευτήκατε σε διαφορετικούς χρόνους.

Φέρνετε αναλυτικά προγράμματα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αλαλούμ με τη μείωση των ωρών διδασκαλίας σε βασικά μαθήματα. Ενδεικτικά αναφέρω ότι τη φυσική την έχετε κάνει δευτερεύον μάθημα και τους φυσικούς τους έχετε κάνει παρείσακτους στην εκπαίδευση.
Με όλα αυτά φτάνετε στο τέλος της κυβερνητικής και της υπουργικής σας θητείας, κυρία Υπουργέ.

Επιμένετε στα επικοινωνιακά χωρίς καμία ουσία στην αποτίμηση που έχει να κάνει με το ζητούμενο για την εκπαίδευση όλων των βαθμίδων. Θυμηθείτε τον νόμο για την κατάργηση του ασύλου και της ανομίας στα πανεπιστήμια. Μηδέν εις το πηλίκο. Μέχρι σήμερα δεν καταφέρατε να εξασφαλίσετε αυτό για το οποίο είχατε φέρει τον νόμο.

Όλα τα θέματα στην εκπαίδευση θα αντιμετωπίζετε με μεγάλη καθυστέρηση και ανεπάρκεια. Δεν μπορέσατε να επιλέξετε να λειτουργήσετε το σύστημα επιλογής των διευθυντικών στελεχών εγκαίρως. Αφήσατε τον θολό ακαδημαϊκό χάρτη όπως διαμορφώθηκε τις τελευταίες μέρες της προηγούμενης κυβέρνησης θητείας, κόβοντας απλώς, χωρίς αξιολόγηση, κάποια τμήματα και αφήνοντας άλλα που -χωρίς αξιολόγηση επίσης- είχαν μπει σε αυτό τον ακαδημαϊκό χάρτη.

Υποσχεθήκατε ένα άλλο σύστημα διορισμών εκπαιδευτικών αφήνοντας, όμως, στον αέρα τους επιτυχόντες του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ 2008. Είπατε στην ομιλία σας ότι από το 2010 δεν είχε γίνει διορισμός και διορίσατε είκοσι πέντε χιλιάδες. Ναι, αλλά δεν διορίσατε αυτούς που είχαν πετύχει στον διαγωνισμό. Είχε διορίσει κατά παράβαση της σειράς και της μοριοδότησης το 2018 η προηγούμενη Κυβέρνηση τετρακόσιους πενήντα και εσείς γράψατε στα παλαιότερα των υποδημάτων σας τους υπόλοιπους και το λέτε κιόλας. Λέτε «διορίσαμε είκοσι πέντε χιλιάδες, αλλά όχι αυτούς που είχαν πετύχει στον διαγωνισμό».

Δικαιώθηκαν, όμως, με την 527/2015 απόφαση της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και καταθέσαμε τροπολογία προκειμένου να αποκατασταθεί η αδικία και να σεβόμαστε γραπτό ανοιχτό διαγωνισμό. Θα έρθετε να φέρετε επόμενο γραπτό διαγωνισμό χωρίς να αποκαταστήσει το δίκαιο σε σχέση με τον προηγούμενο; Είναι δυνατόν;

Έχουμε καταθέσει βεβαίως και άλλες τροπολογίες. Η πιο σημαντική από αυτές αφορά το σύστημα διοίκησης. Επειδή μιλήσατε πάρα πολύ, μας θέσατε και ερωτήματα-διχαστικά διλήμματα, εμείς σας απαντάμε: Ναι, υπάρχει υπεύθυνη αντιπολίτευση σε αυτό τον τόπο. Ασκούμε σκληρή κριτική, αλλά ταυτόχρονα προτείνουμε.

Είναι το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής που προτείνει με συγκεκριμένη τροπολογία ένα ολοκληρωμένο σύστημα διοίκησης για τα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Και ιδού η Ρόδος. Υπάρχει υπεύθυνη αντιπολίτευση, αλλά να δούμε αν θα υπάρχει υπεύθυνη Κυβέρνηση για να αποδεχθεί αυτή την πρόταση. Αποδεικνύεται μέχρι τώρα τουλάχιστο ότι δεν υπάρχει.

Βουλιάζετε, κυρία Κεραμέως, πνίγεστε, κύριε Μητσοτάκη, κάτω από το βάρος των αποτυχιών σας και της επικοινωνιακής διαχείρισης που κάνετε και εμείς, βέβαια, δεν είμαστε διατεθειμένοι να σας δώσουμε χέρι βοηθείας και το μόνο που σας απομένει να κάνετε είναι να πιαστείτε από τα μαλλιά σας
 
< Προηγ.   Επόμ. >

Φωτογραφικό Υλικό

Εκλογές 2015
Υπουργική θητεία
Facebook»







Φυλλάδιο